به گفته شهردارتهران اصل سوم قانون اساسی به تفصیل شرح داده که فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی جزکرامت انسانی نیست واگرعدالت هم بهعنوان مهمترین دغدغه، دردستورکارمسئولان قرار دارد بهمنظورآن است که به کرامت انسانی دست یابیم وگرنه عدالت قلمداد نشده وشاید درطرح آن نگاه دیگری دنبال شود.
به گزارش همشهری، درحالی که هاشمی تشکری، معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران درمراسم بهره برداری از70 دستگاه اتوبوس تندرو مسیر چهارراه تهرانپارس به آزادی درباره کم لطفیها و محرومیت شرکت واحد اتوبوسرانی ازامکانات واعتبارات تبصره 13 سخنانی ایراد کرد، محمد باقرقالیباف، شهردار تهران نیز طی اظهاراتی گفت: بهتر است دولتمردان به همراه اعضای مجلس شورای اسلامی گزارشی ازعملکرد تبصره 13 ارائه کنند تا روشن شودازناحیه این تبصره چه چیزی عاید مردم تهران شد؟
وی درحالیکه تاکید برصراحت وصداقت درسخنانش داشت، ادامه داد:تبصره 13 میتوانست درتامین به موقع اعتبارات اتوبوسهای تندرونقش مؤثری داشته باشد تا درحداقل زمان حداکثراتوبوسهای تندرو وارد چرخه ناوگان حمل ونقل عمومی شود، اما نه تنها یک ریال ازناحیه این تبصره به شهرداری در ورود اتوبوسهای تندرو کمک نشد، بلکه به لحاظ اداری وطی مراحل بوروکراتیک نیز همکاری با ما صورت نگرفت.
270 اتوبوس جدید تندرو برخوردار از استانداردهای 2008 اروپا
بنابراین گزارش قراراست تا پایان آبان ماه امسال 200 دستگاه اتوبوس تند رو دیگربرخورداراز آخرین استانداردهای 2008 اروپا به این ناوگان اضافه شودتا تعداد آنها به همراه 70 دستگاه اتوبوس تندرویی که دیروز وارد این ناوگان شده، به 270 برسد.
براساس برآوردهای نخستین طرح جامع حمل ونقل وترافیک شهرتهران که با تاکید مصرانه قالیباف از 19 پیوست مطالعاتی وتحقیقاتی برخورداراست و 2سال وقت کارشناسی برسرتدوین آن گذاشته شده، تهران نیازبه 350 کیلومترخط ویژه اتوبوسرانی و11 هزاردستگاه اتوبوس دارد تا به سهم 25 درصدی خود درمقایسه با سایروسایط حمل و نقل عمومی دست یابد.
هاشمی تشکری، معاون حمل ونقل شهرداری تهران نیز درمراسم بهره برداری ازناوگان جدید اتوبوسهای تندروبا اشاره به سهم 30 درصدی خطوط متروگفت: شهرداری تهران با حمایت شورای اسلامی شهرتهران موفق شد طی یک سال گذشته یک میلیون نفربه ظرفیت جابهجایی شبکه مترواضافه کند.
در همین حال، قالیباف معتقداست حمایت شهرداری تهران ازتوسعه متروحتی درمقایسه با دوران دولت سازندگی بیسابقه بوده، به گونهای که درعرض 3-2 سال گذشته به اندازه همه دولتهای پیشین، مترو از اعتبارات شهر برخوردار بوده و سالانه 15 کیلومتر توسعه یافته است.
بنابراین گزارش، همچنین اضافهشدن 100واگن مترو، احداث 7 ایستگاه جدید، افزایش سرعت، توسعه خطوط یک، 2 و 4 در قالب راهاندازی ایستگاه قیطریه، میدان تیراندازومیدان شهدا ومیدان انقلاب تا پایان سالجاری وایستگاه میدان تجریش وچهارراه تهرانپارس تا سال آینده ازجمله دیگر برنامههای شهرداری تهران در حوزه مترو بوده است.
هاشمی تشکری افزود: حجم بالای عملیات دردست اجرای شهرداری تهران در اعماق زمین و دور از چشم شهروندان که در قالب تونل توحید، کانالهای جمع آوری آبهای سطحی وایستگاههای مترودرجبهههای مختلف فعال است تا بدانجاست که قرارشده برای اطلاع شهروندان ازنحوه وحجم عملیات عمرانی دردست اجرای شهرداری دراعماق زمین، مانیتورهایی بالای سراین طرحها نصب شود تا بهطورمستقیم عملیات حفاری وعمرانی کارگران برای عموم به نمایش گذارده شود.
وی همچنین در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه تاکسیرانی، خاطرنشان کرد: طی 3سال گذشته حدود 6 هزار دستگاه ون در شهر تهران آغاز به کار کردند، 6 هزار دستگاه تاکسی در بخش خصوصی فعال شده و8 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شدند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه هنوز 11 هزار تاکسی فرسوده در فهرست نوسازی قرار دارند، تصریح کرد: عمر مفید تاکسیها 15 سال است اما این سن باید 5 سال اعلام شود.
ساماندهی 40 هزار و 500 مسافر بر شخصی، توسعه شبکه فیبر نوری شهر تهران از 70 کیلومتر به 500 کیلومتر تا پایان امسال، افزایش تعداد دوربینهای نظارت تصویری به بیش از 400 دستگاه تا پایان سال که متعاقب آن کل شهرتهران تحت کنترل و نظارت قرار خواهد گرفت واصلاح هندسی یک هزارنقطه ازمعابرشهرتهران ازجمله دیگراقدامات شهرداری تهران درحوزه ترافیک است که توسط هاشمی تشکری به اطلاع حاضرین درمراسم روزگذشته رسید.
به گزارش همشهری، شهردار تهران به همراه سفرای چین و آلمان، چند نفر از کارمندان این دوسفارت، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران در مراسم آغاز به کار70 دستگاه از اتوبوسهای جدید تندرو در سرخهحصار حاضر شدند.
اختصاص یک سوم بودجه شهرداری به حمل ونقل عمومی
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید براینکه در سالجاری حدود هزار و 300 میلیارد تومان برای حوزه حملونقل و ترافیک اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه حمل ونقل عمومی حدود یک سوم بودجه کل شهرداری تهران است که این نشان از توجه ویژه شهردارتهران به حوزه حمل ونقل و رفع معضل ترافیک پایتخت دارد.